Så ansöker du om bostadsanpassning
Information till sökande om bostadsanpassningsbidrag, intygsskrivande (arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare, distriktssköterska) samt fastighetsägarmedgivande i samband med ansökan om bostadsanpassningsbidrag.
Bostadsanpassningsbidrag i Hultsfreds kommun
Om du har en funktionsnedsättning och behöver anpassa ditt hem så kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Här kan du läsa om villkoren för att få bidrag och vad som ska vara med i din ansökan.
Du måste ha ett intyg från arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig som intygar att bostadsanpassning är nödvändig. Fyll i ansökningsblanketten och skicka till adressen som står angiven. I samma kuvert måste du bifoga intygen från arbetsterapeut eller läkare, fastighetsägare samt fullmakt för kontaktpersonen om du själv ej kan hantera handlingarna.
Du kan välja att sköta anpassningen själv eller låta kommunen göra det.
Väljer du att göra det själv bifogar du handlingar som offerter och ritningar över hur arbetet med bostadsanpassningen ska gå till. När du skickat iväg komplett ansökan blir den prövad av kommunen som sedan fattar ett beslut om bidraget. Blir din ansökan godkänd får du bidraget när bostadsanpassningen av ditt hem är klar.
Vill du att kommunen hjälper dig med anpassning så meddelar ni det via fullmakten. Bidragsbeslutet innehåller ett bidragsbelopp och en hänvisning till den offert som beslutet grundas på. Tillsammans med beslutet skickas en fullmakt. Denna fullmakt ger kommunen rätt att för din räkning upphandla och beställa de åtgärder som krävs för att bostadsanpassa ditt boende. Kommunen betalar då arbetet som utförs istället för att betala ut bidraget till dig. Om kommunen hjälper dig att beställa ska det göras i bidragstagarens namn då beställningen avgör att det är konsumenttjänstlagen som gäller som avtalsform.
Väljer du att söka i efterhand bifogar du handlingar som offerter, ritningar, fakturor och vilket kontonummer pengarna ska inbetalas till. Du måste kunna verifiera eller bevisa hur det såg ut innan åtgärden utfördes så att behov av åtgärd kan styrkas. När du skickat iväg komplett ansökan blir den prövad av kommunen som sedan fattar ett beslut om bidraget. Blir din ansökan godkänd får du bidraget på ditt kontonummer som du uppgett.
Om du som sökt bidrag inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga till Förvaltningsrätten i Växjö. Detta gör du i ett skriftligt överklagande där du beskriver vilket beslut du vill överklaga, varför du tycker att beslutet är fel och vilken ändring du vill ha. Skrivelsen med överklagandet ska skickas till ÖSK och ska ha inkommit inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
ÖSK skickar då överklagandet vidare till Förvaltningsrätten för prövning.
Om du behöver hjälp för att överklaga beslutet kan ÖSK hjälpa till med att skriva ned det som du anför. Överklagan kan endast undertecknas av dig som är sökande.
Du kan få bidrag för alla typer av varaktiga funktionsnedsättningar som kräver en anpassning av ditt hem. Om du till exempel har svårt att förflytta dig eller synsvaghet. Bidraget ges inte till dig som är tillfälligt funktionshindrad.
Ett krav för att få bidraget är att du har ett intyg av en arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig som anser att bostadsanpassning är nödvändig. Det är utifrån detta intyg som du ansöker om bidrag.
För att få bidrag måste du bo permanent i den bostad du vill anpassa. Dessutom måste du antingen äga eller hyra bostaden eller bo i bostadsrätt. Om du hyr bostaden eller bor i bostadsrätt måste du ha skriftligt medgivande från fastighetsägaren där denne tillåter att du får anpassa bostaden. Du som hyresgäst måste ha ett hyreskontrakt tecknat direkt med fastighetsägaren.